Jean-Patrick Besingrand
Play all audio recordingsOriginally from Bordeaux, Jean-Patrick Besingrand (b. 1985) is a French composer and musicologist based in Washington DC and New York. From his formative years as a keyboardist and guitarist in rock and heavy metal bands, Jean-Patrick has kept a particular interest for noise and distortion. In his music, he seeks to combine these timbral interests with an extended conception of silence and other absences in order to create contrasting and evolving sonic landscapes.
As a composer he received several awards and recognition in France and abroad such as the International Composition Competition organized by SaxOpen and Musica (Strasbourg, France, 2015, First Prize), New Music Generation (Kazakhstan, 2020, 2nd Prize), Sun-River Prize (Chengdu, China, 2017), International Composition Competition Città di Udine (Italy, 2016), and Robert Starer Composition Award (New York, USA, 2016) among others.
His music has been performed by ensembles such as the Orchestre National Bordeaux-Aquitaine, Court-Circuit, Dal Niente, Linéa, Les Percussions de Strasbourg, Klangforum Wien, Mivos Quartet, JACK Quartet, Molinari Quartet, Platypus, Barcelona Modern Ensemble, Quince, Moscow Contemporary Music Ensemble, Meitar Ensemble, Suono Giallo, and Mise-En. Jean-Patrick's music has also been performed by many soloists, notably Pierre Dutrieu, Yumi Suehiro, Aurélienne Brauner, Geoffrey Deibel, Carla Rees, Mamiko Someda, Thomas Piercy, Remi Miura, and Reison Kuroda.
His music was featured at festivals such as Festival Musica (France), Voix Nouvelles Royaumont (France), Shanghai New Music Week (China), St. Petersburg International New Music Festival (Russia), OutHear New Music Week (Greece), Barcelona Modern Festival (Spain), IlSuono Contemporary Music Week (Italy), Mixtúr (Spain), CEME (Israel), Thailand International Composition Festival (Thailand), Tokyo Media Interaction (Japan), and Red Note (USA), among others.
Jean-Patrick holds a Master of Arts in Musicology from the University of Bordeaux, and diplomas in Analysis, Harmony, Counterpoint, Fugue, Composition, and Soundpainting from the Bordeaux Conservatory where he notably studied composition under Jean-Louis Agobet. He also holds an Advanced Certificate in Composition from Carnegie Mellon University where he studied under Leonardo Balada. Currently Jean-Patrick is a PhD candidate in composition at The Graduate Center, CUNY under Professor Jason Eckardt.
Jean-Patrick serves as Co-Artistic Director of Composers' Collective Tesselat. His scores are published by Artchipel and Babelscores.
Solo Instrument
Derrière le rocher céleste pour clarinette (2022)
L'invisible caresse d'un bruit fantôme pour flûte alto kingma system (2022)
Self portrait with holes in the head pour guitare (2022)
Sensorielles II pour piano (2022)
Kimon pour violoncelle (2021)
Shoki pour contrebasse (2021)
Une herbe flottante à la racine coupée pour saxophone soprano (2020)
S'enfuient les ombres pour clavecin (2019)
Sur la crête d’un enfer à contempler les fleurs pour flûte (2019)
Mizuchi pour piano (2016)
Sensorielles pour piano (2016)
Obake pour harpe (2016)
Izanagi for clarinet (2016)
Chamber Ensemble (5 - 9 instruments)
Ce masque de chair d'emprunt pour ensemble (2022)
Cinq centimètres par seconde pour ensemble (2018)
Chamber Group ( 2 - 4 instruments )
Des détritus sous la glace for string trio (2021)
Désirs inassouvis pour deux saxophones (2020)
A.S. pour quatuor à cordes (2019)
Hoshi no koe pour quatuor à cordes (2018)
Plus bleu que l'indigo pour shō, flûte, violoncelle et harpe (2017)
La ultima catabasi pour flûte, clarinette, violon, piano (2016)
Instants éphémères pour quatuor de saxophones (2014)
Ce masque de chair d'emprunt pour ensemble (2022)
Cinq centimètres par seconde pour ensemble (2018)
Derrière le rocher céleste pour clarinette (2022)
Des détritus sous la glace for string trio (2021)
Désirs inassouvis pour deux saxophones (2020)
Hoshi no koe pour quatuor à cordes (2018)
Instants éphémères pour quatuor de saxophones (2014)
Izanagi for clarinet (2016)
Kimon pour violoncelle (2021)
L'invisible caresse d'un bruit fantôme pour flûte alto kingma system (2022)
La colline sans nom est perdue dans la brume pour ensemble vocal (2023)
La ultima catabasi pour flûte, clarinette, violon, piano (2016)
Méandres pour ensemble vocal (SSAA) et flûte en sol (2016)
Mizuchi pour piano (2016)
Obake pour harpe (2016)
Plus bleu que l'indigo pour shō, flûte, violoncelle et harpe (2017)
S'enfuient les ombres pour clavecin (2019)
Self portrait with holes in the head pour guitare (2022)
Sensorielles pour piano (2016)
Sensorielles II pour piano (2022)
Shoki pour contrebasse (2021)
Sur la crête d’un enfer à contempler les fleurs pour flûte (2019)
Une herbe flottante à la racine coupée pour saxophone soprano (2020)
Yūrei pour soprano et contrebasse (2020)